↑ Go Back

Com pani


2021

single channel video, color, sound, 18 min 6 sec

Concept & Direction: Youngjoo Cho
Choreography & Co-direction: Min Kyoung Lee
Leading performer: Taekki Kwon, Ji Hye Myeong, Eunjoung Im, Jungi Hong
Supporting performer: Jusang Kim, So Eun Park, Dareu Jung, In-hyun Jung, Jung-hyun Cho, Silverlightmelody Hahn
Installation: Youngjoo Cho 2021
Costume: Eunsil Jo
Director of photography: Sunyoung Lee
Camera: Sunyoung Lee, Jeonghun Lee
Editor: Dongkuk Kim, Sunyoung Lee
Lighting director: Yuiheang Yi
Lighting: Daul Han
Sound: Punktire Studio Guenchae Kim
Photography: Pop con
Graphic design: Eunjoo Hong Hyungjae Kim
Producer: Sung Yun Park
Intern: So Eun Park
Support: Seoul Metropolitan Government, Seoul
Foundation for Arts and Culture, MMCA Residency Changdong


Com pani is a video work based on Cho’s live performance Human beings don’t spring up like mushrooms. Each of the four performers is assigned a different physical constraint and tasked with reaching a particular destination on a spongy structure without falling off. Since they cannot accomplish their given task without helping one another, they provide support for each other as their bodies struggle through. But with their survival in jeopardy, the relationships become quickly inverted into a competition. As this process of coexistence and competition unfolds, the audience’s gaze is also present. The work establishes distance between the performers executing the actions and the viewers who observe them, while raising questions about the cyclical relationship between two entities who can never be fully separate.

← Show Related Images

Show Video


꼼 빠니

2021

단채널 영상, 컬러, 사운드, 18분6초

기획 & 연출: 조영주
안무 & 공동 연출: 이민경
주연 퍼포머: 권택기, 명지혜, 임은정, 홍준기
조연 퍼포머: 김주상, 박소은, 정다르, 정인현, 조정현, 한은빛선율
설치: 조영주 <휴먼가르텐> 2021
의상: 조은실
촬영감독: 이선영
카메라: 이선영, 이정훈
편집: 김동국, 이선영
조명감독: 이의행
조명: 한다을
음향: 펑크타이어스튜디오 김근채
사진: 팝콘
그래픽디자인: 홍은주김형재
프로듀서: 박성연
인턴: 박소은
촬영장소: 국립현대미술관 창동레지던시
후원: 서울특별시, 서울문화재단, 국립현대미술관 창동레지던시


<꼼 빠니>는 라이브 퍼포먼스 <인간은 버섯처럼 솟아나지 않는다>를 기반으로 제작된 영상 작업이다. 영상 속 4명의 퍼포머는 각기 다른 한 가지의 신체적 제약을 설정한 후, 스펀지 소재의 조형물 위에서 떨어지지 않고 도착지까지 가야 하는 임무를 가진다. 퍼포머들은 서로의 도움 없이는 주어진 임무를 수행할 수 없기 때문에 몸을 부대끼며 서로를 돕는다. 그러나 생존의 위기 앞에서 관계는 금세 경쟁의 구도로 전복된다. 이 상생과 경쟁의 여정은 관객의 시선을 동반한다. 작품은 행위하는 자로서 퍼포머, 행위를 바라보는 자로서 출현하는 관객의 거리를 벌려놓는 동시에 결코 온전히 분리될 수 없는 두 대상의 순환적인 관계를 질문하고 있다.



← 관련 이미지 보기

비디오 보기